Sisältömarkkinointi – olet varmaan kuullut jossain tämän muotisanan. Joku saattaa ajatella, että tässä on nyt uusin pelastus, joka tepsii kaikkiin (markkinointi)vaivoihin. Kunhan työnnät tuutin täyteen kaikenlaista sisältöä, niin kauppa käy.

auta_asiakasta_hyodyllisella_sisallollaNo entäs sitten markkinointiautomaatio. Se vasta hieno juttu onkin. Sen kun automaatti vain napista käyntiin, niin tuloksia syntyy kuin itsestään. Saatat jo arvatakin, että näin se ei välttämättä ihan mene. Ainakaan, jos et ole pysähtynyt miettimään muutamaa perustavaa laatua olevaa asiaa.

Kuka on ihanneasiakkaani? Millaisten ongelmien parissa asiakkaani painii? Millainen sisältö auttaisi asiakastani onnistumaan paremmin?

Jos onnistut vastaamaan näihin kysymyksiin ja tuottamaan hyödyllistä sisältöä niiden ympärille, olet jo aika pitkällä. Sisällön tuottaminen vaatii myös ajallista panostusta. Suunnitelmaa, tavoitteiden asettamista, säännöllisyyttä, sitoutumistakin.

Miksi sitten kannattaisi ryhtyä markkinoimaan sisältöjen avulla? No siksi, että kaikki bisnes perustuu loppujen lopuksi ihmisten väliseen luottamukseen. Jos luotat vastapuolesi osaamiseen ja näkemykseen, sinun on helppo uskoa asiasi hänen hoidettavakseen.

Hyödyllisen, asiakastasi auttavan sisällön avulla näytät osaamisesi ja rakennat luottamusta.

Lannistua ei kannata, vaikka tulosta eivät ihan heti synnykään. Auttamiseen perustuvassa sisältömarkkinoinnissa ei odotetakaan välitöntä hyötyä. Tuloksia syntyy osittain katseeltasi piilossa. Potentiaaliset asiakkaat vierailevat blogissasi tai muissa somekanavissasi, tai kuulevat puheenvuorosi alan tilaisuudessa. He vakuuttuvat osaamisestasi, puhuvat sinusta hyvää, jakavat viestiäsi ja tarpeen tullen kääntyvät puoleesi se kuuluisa ostoikkuna ammollaan.

Ja loppuun vielä rohkaisun sana. Jos yrityksesi pyörii hyvin, osaat varmasti asiasi ja voit auttaa asiakastasi myös kiinnostavilla sisällöillä. Ole reilusti oma itsesi, äläkä pelkää pientä rosoisuutta. Aitouteen kuuluu myös epätäydellisyys. Jos tuntuu, että et tiedä mistä lähtisit liikkeelle, niin apua on tarjolla – esimerkiksi meiltä viestintäammattilaisilta.

Kirjoittaja Susanna Mäkinen on viestintäalan asiantuntija

Pidimme aiheesta webinaarin 8.2.2017 yhdessä Tietoakseli Oy:n kanssa. 

Kirjoittanut: Susanna Mäkinen
Julkaistu: 15.05.2018
Avainsanat: sisältömarkkinointi

Viimeisimmät kirjoitukset

Avainsanat

kaikki